Emotie creëren in een data-driven industrie

In de hedendaagse datagestuurde wereld is het belangrijk om bewust te kijken naar hoe beschikbare klantinformatie kan worden ingezet om doelgroepen positief te beïnvloeden, om daarmee de marketing-ROI van je merk te optimaliseren.
Blog
22 november 2023

Klantervaring boven alles

De allerbelangrijkste onderscheidende factor in marketing is hoe een merk ‘aanvoelt’, ook wel bekend als de klantervaring. Zonder het vermogen van een merk om bij mensen emoties aan te boren en een unieke ervaring te bieden, is de kwaliteit van het product of de dienst eigenlijk niet relevant. 

Mark de Bruijn, Nederlandse auteur en EMEA Marketing Director bij Smartly.io, zegt hierover: “De truc is om te focussen op de data-aspecten die resoneren bij de klant, zodat merken hypergeïndividualiseerde campagnes kunnen maken. Het gaat erom dat de consument een positieve herinnering creëert die wordt geassocieerd met het merk.”

Menselijke aanraking is essentieel bij het begrijpen van data

Technologie heeft marketeers in staat gesteld enorme hoeveelheden gegevens te verzamelen. Hierin is een juiste, menselijke interpretatie van groot belang om de gegevens te begrijpen én om te voorkomen dat belangrijke bevindingen over het hoofd worden gezien.

Colin Strong, Global Head of Behavioral Sciences bij Ipsos: “Kunstmatige intelligentie en het gebruik van technologie bij het interpreteren van data zijn krachtig maar het is essentieel om hierbij een menselijk oordeel te betrekken, om te voorkomen dat het gebruik van data in marketingcommunicatie voelt als invasief.”

Menselijke aanraking is essentieel bij het begrijpen van data

De balans vinden tussen digitaal en analoog in de huidige marketingmix is extreem belangrijk.

Alex Joos is voorzitter en CEO van Group Joos, dat namens grote retailklanten gepersonaliseerde printcampagnes levert. In een commentaar op de toegevoegde dimensie van data in de huidige printcommunicatie en hoe deze het gedrag van klanten beïnvloedt, zegt hij: “Het is duidelijk dat digitaal op zichzelf staand onvoldoende werkt, evenals als print. Het creëren van de juiste mix tussen deze twee zorgt pas voor een krachtig geheel. De combinatie van digitale en geprinte communicatie maakt een diepere, één-op-één communicatie met de klant mogelijk, die zóveel effectiever is dan wanneer de klant uitsluitend een e-mail of een stuk papier ontvangt. Gepersonaliseerde print is een echte eye-opener gebleken voor veel marcom-professionals; bovendien zorgt dit voor een significant positief effect op de ROI.”

Angela Medler, Vice President Operations and Product Technology bij Enthusem, herhaalde het belang van digitaal en analoog samenwerken: “Wil een campagne effectief zijn en het gedrag van klanten positief beïnvloeden, dan heb je de volgende drie componenten nodig: betrouwbare data, een effectief ontwerp en kwaliteitsdrukwerk.”

Menselijke aanraking is essentieel bij het begrijpen van data

Wat is derhalve het absolute doel voor moderne marketingprofessionals? Gregor Wolf, VP Business Development bij Smart Digital, is van mening dat het ooit onbereikbare doel nu binnen handbereik ligt, dankzij moderne technologie: “Realtime, één-op-één personalisatie is het ultieme doel voor alle merken. Deze kan alleen plaatsvinden wanneer je goede afstemming hebt met de juiste persoon, die de juiste boodschap op het juiste moment ontvangt. Tenzij u uw klantcommunicatie op een andere manier personaliseert, gaat de boodschap voor uw klanten verloren. Mensen verwachten gewoonweg een gepersonaliseerde mix.

Benieuwd naar de mogelijkheden van personalisatie in print? Onze account managers komen graag bij je langs of bezoek ons hoofdkantoor!